torsdag 17 november 2011

Svenska uppsats - Argumenterande text

Bättre skolmat eller bättre kafeteria
Jag tycker att maten i Vallatorpskolan är jättedålig. Antingen är fisken grön eller pastan/ riset hårt. Eller så är maten allmänt oätbar. Jag har gått i den här skolan i ungefär ett år och åtta månader och 60 % av den här tiden har skolmaten varit dålig. När jag började här hade vi en rätt bra kafeteria, där det såldes t.ex. toast och liknade ätbart så man kunde ha relativ mycket energi för att orka med skoldagen trots att maten var dålig. Men sen fick hon som hade hand om kafeterian barn och slutade. Några månader efter att hon slutade så jobbade det en vikarie där och då var det ganska bra men sen slutade han också. Just nu jobbar vår vaktmästare där ibland och det finns inget annat än mackor, kex och tetra pack juice. Och kafeterian är öppen allt för lite. Förut var den öppen från ca tio på morgonen till ca ett på eftermiddagen. Det var bra för då kunde man ta en macka för att orka med lektionerna före lunch. Vi i högstadiet har ofta lunch väldigt sent och blir rätt hungriga redan vid tio. Att skolmaten är dålig har vuxna fått höra i alla generationer men vår skolmat är hemsk. En av våra mattanter sa att hon skämdes att hon serverade den maten. Något behövs göra, antingen förbättra skolmaten eller öka tillvalet i kafeterian. Jag har gjort en undersökning på elever i år 7-9 här på skolan. Undersökningen var med frågorna: ”Är du mätt när du lämnar skol matsalen?” och ”Om svaret var nej på den första frågan, kan det som säljs i kafeterian göra dig mätt?”. På första frågan svarade 70 % av eleverna nej och på andra svarade 55 % nej. Så något måste göras! Om inte eleverna får ordentligt med mat i sig, hur ska de då orka lektionerna och få höga betyg/ omdömen? Jag tycker att Vallatorpsskolans lärare är jätte bra på att lära ut men eftersom maten/ kafeterian är så dålig så blir jag hungrig och tappar fokusen lätt, och det tror jag att många gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar